Landbruget har været til numerolog

”Hallo…det er Gorm”

”Godmorgen, Gorm, du taler med Poul Madsen fra SEGES, det der tidligere hed Videncentret for Landbrug”

”SEGES? Det var da et specielt navn…hvorfor hedder I nu det?”

”Det er fordi vi er slået sammen med Videncenter for Svineproduktion under Landbrug & Fødevarer”

”Og nu hedder I så SEGES? Hvorfor det?

”Jo, fordi det betyder korn på latin”

”Øjeblik…hvordan staver du det? Jeg skal lige skrive det ned, for jeg har glemt det lige om lidt”

Når virksomheder bliver opkøbt, genopfundet eller fusioneret sker det ofte, at de skifter navn. Opgaven med at finde et nyt navn havner tit på bordet hos et kommunikationsbureau, og det er en opgave, som ikke skal undervurderes. Det nye navn skal tilfredsstille virksomhedens aktionærer, ledelse, medarbejdere, samarbejdspartnere og ikke mindst kunderne, som skal opfatte navnet som enkelt, logisk, forståeligt og med en klar reference til det gamle navn.

Trykluftsvirksomhederne Ardua Reno-FF og TCÅ Trykluft Centret Århus valgte at kalde sig Reno A/S og Post Danmark og svenske Posten AB blev til PostNord for nu at give et par gode eksempler.

I den mindre heldige ende af skalaen finder vi DIEU/Danish Center for Leadership, som skiftede navn til Mannaz. Mannaz betyder nemlig menneske på urnordisk. Men hvem ved det?

Og hvem tænker på Jammerbugten, når de hører ”The Bay” – tankerne bliver ledt hen til San Fransisco eller Australien, og det var næppe meningen.

Nu tilbage til SEGES.

Videncentret for Landbrug og Videncenter for Svineproduktion havde dybest set to muligheder, da de skulle have nyt navn. Gøre det let eller gøre det svært for folk. De valgte det sidste, medmindre man er latinprofessor, og dem er der jo nok ikke så mange af i landbruget.

Vi forestiller os, hvad der er sket. Man har hyret eksterne konsulenter (erhvervslivets numerologer) som kører en proces med mange faser, og intern/ekstern forankring – også hos ledelsen. Men processen er så lang, så undervejs bliver deltagerne opslugt af den og glemmer at se opgaven udefra. De glemmer at sætte sig i målgruppens sted.

Hvem er det navnet skal give mening for?

Inden man klapper hinanden på skuldrene og skåler for det nye navn, skal man lige huske, at overveje om det giver mening set udefra og ind i stedet for indefra og ud. Gorm skal nemlig også lige være med på den.

Man skal nok også lige tjekke, hvad det er for billeder, der dukker op, når Gorm på et tidspunkt søger efter navnet på Google.

Sidst, men ikke mindst koster det væsentligt mere i markedsføringskroner, når man skal udbrede kendskabet til et navn ingen forstår.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *