1 milliard minutters gratis reklametid

YouTube har netop offentliggjort deres top 10 liste over de brands, som fik mest eksponering i 2014. Tallene er imponerende. De 10 film fik mere end 1 milliard minutters gratis reklametid. Og selvom de er næsten 50 % længere i forhold til 2013 – i gennemsnit 3 minutter pr. spot – brugte seerne 50 % mere tid på at se reklamefilmene. Det er i sig selv meget interessant og gør for alvor op med det 30 sekunders fængsel, som de fleste annoncører befinder sig i.

Filmene blev bedømt ud fra en række forskellige parametre, såsom hvor mange gange de blev set, hvor mange likes og delinger de fik samt hvor længe seeren blev hængende.

Hvilke brands er der så tale om? Ja, det er selvfølgelig de store. Nike, Budweiser, Always, Duracell, Samsung, Heineken og P&G. Det er sådan set ikke den store overraskelse. Det er brands med de store økonomiske muskler, der skal til for at skabe content, som er originalt og virkelig godt eksekveret.

Det interessante er at de har sparet enorme summer på at skabe content, som seerne ønsker at dele. De 10 brands bruger naturligvis stadig penge på traditionelt TV, men har taget en del af indrykningspengene og brugt dem på content, der lever af sig selv. Og det skaber succes.

Sådan er det endnu ikke i Danmark. Annoncørerne hænger stadig fast ved TV og mange bruger raskvæk 10 millioner på at indrykke i reklameblokkene. Men hvad vil der egentlig ske, hvis annoncørerne brugte 5 millioner på produktionen og skabte noget fantastisk i stedet for at bruge 300.000 kr. på middelmådigt content i et 30 sekunders format?

Der ville i mange tilfælde helt sikkert ske noget godt! Som gav højere kendskab, sympati og sparede penge.

Men indtil den dag kommer, hvor annoncørerne ser værdien af YouTube, kan vi glæde os over årets Top 10. Nyd dem her:

Bemærk at ikke alle har brugte astronomiske beløb f.eks. Always.

1.Nike Football: Winner Stays. ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Ibrahimović, Iniesta & more

2.Nike Football: The Last Game ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Zlatan, Iniesta & more

3.Budweiser Super Bowl XLVIII Commercial — “Puppy Love”

4.Always #LikeAGirl

5.Devil Baby Attack

6.Duracell: Trust Your Power – NFL’s Derrick Coleman, Seattle Seahawks

7.Galaxy Note 4 — Then And Now

8.P&G Thank You, Mom | Pick Them Back Up | Sochi 2014 Olympic Winter Games

9.Global Be(er) Responsible Day | “Friends Are Waiting” | Budweiser

Heineken | Routine Interruptions | The Payphone with Fred Armisen

 

 

 

 

 

3 responses to “1 milliard minutters gratis reklametid

  1. God og meget rigtig pointe.

    Meeen at sige at de mange eksponeringer er gratis er nok at stramme den.

    Udover er voldsomt produktionsbudget bruger de jo alle mange millioner på medieindkøb, seedning og samarbejder alt sammen med det formål at få deres eksponeringer op. Det er jo ikke kun den organiske eller “virale” dækning, der tæller med i youtubes tal. Det gør den direkte – og den indirekte betalte trafik jo også.

    Men som sagt er pointen stadig fin og det er bloggen også. Kunne bare ikke dy mig!

  2. Det koster 6,5 millioner dollars at lægge sig omkring et enkelt afsnit af en populær serie på amerikansk TV. Så YT er næsten som at gå på loppemarked 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *