Fear of failure kills marketing

Der var engang hvor man med rette kunne være bange for, at komme i modvind med sin kommunikation.

Reklamer var noget man talte om og de var en fælles referenceramme i samfundet. Man så dem ofte i TV eller i biografen og gengav dem til sine venner.

Reklamer og dårlig omtale af kommunikation forsvandt ikke ligeså hurtigt ud af bevidstheden som i dag. For der var ikke så meget at forholde sig til. Ingen internet og ingen devices, som sprøjtede nyt content i hovedet på dig hvert sekund døgnet rundt.

Det var derfor man som marketingansvarlig var meget påpasselig med at lave kommunikation, for hvad nu hvis man fik et vredt brev eller bad vibes i befolkningen?

Men det var også gyldne tider for de virksomheder, som turde underholde og overraske. Sonofon kampagnen med ”Polle fra Snave” er et godt eksempel. Uanset hvor plat den var, grinede de fleste og kampagnen var indsigtsbaseret: Hvis Polle kan lære det med mobilen, kan alle andre også.

Kampagnen var den sidste rigtige landeplage, kommunikationslandskabet i Danmark har set. For hvornår har du sidst hørt en af dine venner sige? : ”Har du set den der nye reklame for…”.

Nej, vel…der er ingen, der taler om din virksomheds kommunikation mere.

Forbrugeren taler om alt det originale indhold de finder på nettet og de snakker via Instagram, Twitter, Facebook, Tumblr osv. Og det er en rigtig gammel nyhed, nu hvor Internettet er blevet hverdag.

Men hvis virkeligheden er at ingen taler om din virksomheds kommunikation mere (Ja, ja…man kan altid postulere at lidt likes her og lidt views der er en succes), hvorfor er du så bange for at fejle?

Det handler helt sikkert meget om gamle vaner. De fleste reklamebureauer er nervøse for at den marketingansvarlige bliver bange og siger nej.  For den marketingansvarlige er bange for sit job og ledelsen, som er bange for én ting. Det vrede brev – som aldrig kommer.

Så reklamebureauet laver noget, der ikke gør den marketingansvarlige bange. Og det er altid kedeligt, især når konkurrenten er hele internettet.

Og hvad sker der så når man bliver bange? Man gennemanalyserer det strategiske, kreative reklameprodukt sønder og sammen, for at finde et eller andet, der muligvis kan gøre nogen bange.

Og man tester og tester på målgruppen, som tager reklameproduktet alvorligt i et par timer, fordi de har fået et gavekort på 500 kr. til Magasin. Men målgruppen er dybest set ret ligeglade, for de skal skynde sig hjem til Netflix eller Facebook.

Der er altså ikke noget at være bange for mere. Hurra!

”Ja, ja…den er god med dig…se bare alle de shitstorme, der er i omløb. Livet som marketingansvarlig har aldrig være farligere. Der er masser at være bange for.”

Det er korrekt at det vrede brev i en moderne udgave er en shitstorm på de sociale medier, men se hvor længe den varer? Et nanosekund, så er den væk. Jensens Bøfhus og Kähler vasen er her stadig.

Der er IKKE noget at være bange for.

Jo…én ting: At man ikke er original nok. For Internettet er din værste konkurrent og her gælder to ting: kvalitet og originalt.

Så i stedet for at spørge om, hvad det koster, så spørg om det er originalt nok.

Hvis ikke, så skab og kræv bedre løsninger, som er både strategisk rigtige og kreative. Og husk at bruge rigeligt med penge på eksekvering.

Så er der igen en mulighed for at komme på folks læber. Og det er vigtigere og bedre end at være usynlig på alle medier.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *