”Jubii, de taler om vores store content-raket på CNN”

Skærmbillede 2017-02-08 kl. 17.48.40Et mantra i reklamebranchen har længe været: ”If it looks like advertising you are doing it wrong”. Det er den sætning, reklamekøberne får smidt i hovedet til præsentationer rundt omkring på reklamebureauerne. Og det er også en fin sætning og en god målsætning at lave noget, der ikke lugter for meget af reklame.

Verden er nemlig blevet suget ind i et sort, digitalt hul, hvor alt ”liv” udspiller sig, og hvor content sprøjtes ud i farverige kaskader, der driver ned af internettets vægge. Det er der forbrugerne er, og de gider ikke dele din reklame, men deler gerne dit content, hvis overbevisningen og værdierne svarer til deres.

Og det er jo en dejlig våd drøm, at blive omtalt på CNN eller Huffington Post eller et andet stort medie i udlandet. Når du først har fået ros i udlandet gider de dovne danske journalister godt fortælle, at din kampagne vælter internettet.

(Det er for resten kun Trump, der vælter internettet, men never mind).

Så målet er CNN, opmærksomhed og hæder, og det er det alle reklamebureauer prøver at skabe og sælge til sine kunder: en stor content-raket, som kan ses på hele internettets himmel.

Og det er da også rigtig fedt, hvis man har et produkt, der er relevant for hele verden, og som kan købes i webshoppen.

Hvis man ikke har det, er det en intern booster, som skaber stolthed i organisationer, misundelse hos konkurrenter og beundrende blikke i sociale sammenhænge. (hvis man er heldig)

PROBLEMET er bare, at ALLE vil have en stor content-raket, og det føder et andet problem. Det er kun de færreste danske reklamebureauer, der mestrer produktionen af store content-raketter med stor international PR-værdi.

Men sådan har det altid været. Engang var folkekomedie på mode i reklamebranchen, og så ville alle annoncører have folkekomedier. Virkeligheden var bare, som med de store raketter, at kun ganske få havde styr på disciplinen.

Så hvis du er på udkig efter en stor content-raket, der kan give din kampagne et par minutters taletid på CNN, skulle du måske tænke dig godt om, og spørge om historien er interessant nok, og om den virkelig sælger dit produkt til din målgruppe. Har historien direkte tilknytning til brandet og produktet – eller en det bare en god historie, som et hvilket som helst brand kunne være afsender af?

Hvis den ikke er interessant nok og tilknytningen til produktet ikke er stærkt nok, er salgspotentialet tvivlsomt og raketten styrter i havet – i hvert fald når resultaterne skal måles.

Der er gået inflation i net-raketter i form af eksperimenter og anti-reklame, og der er vådt krudt i de fleste.

Så tænk dig rigtig godt om, inden du begynder at bygge en stor content-raket. Statistikken peger på, at det bliver en fuser, hvis du ikke er dygtig og heldig nok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *