Lær svensk og bliv klogere på marketing

Skærmbillede 2017-02-02 kl. 14.46.00Lær svensk og bliv klogere på marketing

Når du bruger medier, gør du det udelukkende for at få hurtige nyheder eller også for at blive klogere? Du svarer sikkert begge dele – og nok med hovedvægt på det sidste.

Udfordringen er bare at hvis man arbejder med marketing eller reklame i Danmark, er der langt mellem branchemedier, der gør os klogere. I hvert fald dem på dansk.

Til gengæld er der mange superspændende, hurtige nyheder, som f.eks. ”XX vælger nyt lead-bureau”, ”Ny kampagne i luften fra XX”, ” Nyt filmunivers skal sælge XX” osv. Wow!

Historier som vi alle sammen gerne vil læse og især selv plante i medierne, når vi har lavet noget nyt. Men hånden på hjertet, gør det os klogere ift. hvilke udfordringer vores branche står overfor? Ikke synderligt. Den slags kritiske og nyskabende journalistik må vi til udlandet efter.

Der er naturligvis alle de engelsksprogede som Marketing Land, Advertising Age, AdWeek , Business Insider og mange andre.

Men vi kan nøjes med at tage over på den anden side af sundet, hvor der f.eks. i et branchemedie er plads til historier som ”Kakan Hermansson sågar Monkis kampanj: Inkluderar inte tjocka” (Kakan Hermansson dumper Monkis kampagne: Inkluderer ikke tykke”), “Varumärkena som tar ställning mot Trump” (Brands, der tager stilling mod Trump) og “Varför säger de bästa upp sig?” (Hvorfor siger de bedste op?)

Alle tre historier som flytter vores holdninger til ting, er kritiske og går et spadestik dybere. Selvfølgelig er der også sladderhistorier, men der er ambitioner og mod til at flytte holdninger.

Der er få brancher, der er under forandring så meget som vores. Hver dag bliver vi udfordret til at se verden på nye måder og finde nye løsninger, fordi forbrugernes handlemønster og medievaner ændrer sig hurtigt. Hvorfor er det ikke det, vores branchemedier fokuserer på?

Det første eksempel på en historie fra svenske Resumé handler om en modekæde som har lanceret en kampagne for badetøj med en tyk model sammen med de tynde. Super politisk korrekt, men de har bare ikke badetøj til salg i store størrelser. Så de lever rent faktisk ikke op til, hvad de lover. Superinteressant og kritisk. Var det sket I Markedsføring eller Bureaubiz?

Næppe, for man vil jo gerne beholde et godt forhold til annoncørerne.

En anden historie handler om, hvorfor alle de dygtige branchefolk siger op. Spændende pointe og en meget aktuel problemstilling, også i Danmark. Men Markedsføring og Bureaubiz nøjes med at rapportere hvem, der har sagt op – uden at drage konklusioner ift trenden.

Den tredje historie i eksemplerne handler om hvor meget magt store brands har til at blande sig i den politiske dagsorden og hvordan det påvirker deres succes. Interessant og opbyggeligt.

I alle tre eksempler er der faktisk brugt god gammeldags journalistik til at drage selvstændige konklusioner og til at netop gøre os klogere. I stedet for at gengive en pressemeddelelse med et par citater. Det er sat på spidsen, I know, men det er jo sådan det fungerer.

Jeg mener bare at det er med til at gøre vores branche til gammeldags, forstokket og uden ambitioner. En branche som burde være cutting edge og burde uddanne annoncørerne (alene ord annoncør!) i, hvad fremtiden bringer. Medmindre vi går til udlandet, kan branchen kun læse de historier, som vi selv har været med til at plante?

Hvor er det interessante i det?

Så hvis du gerne vil blive klogere på marketing, anbefaler vi, at du også lære svensk.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *