Brand fra 1748 har vokseværk på de sociale medier

 

 

Skærmbillede 2016-12-20 kl. 11.20.08Interview med Jacob Rosendal, Marketingchef, Det Kongelige Teater

Der var engang for 25 milliarder stk. content siden, hvor man talte om reklamer i sociale sammenhænge. Det var en fælles referenceramme, hvor det for en medarbejder i en virksomhed, kunne betyde forskellen på en god og dårlig aften. Havde virksomheden lavet en god reklame, blev det en god aften og omvendt.

I dag er denne referenceramme stort set væk. Den kommer ikke tilbage og er blevet erstattet af en serie-referenceramme, hvor primært Netflix og HBO leverer indhold til smalltalken.

Det er derfor virksomhederne enten smider et godt tilbud i hovedet på os eller laver en pseudovidenskablig film, for at forsøge at få forbrugerne til at tale om dem. Please, please, læg mærke til os. Vi vil så gerne have jeres opmærksomhed.

I årevis er det foregået på Facebook, det absolut stærkeste sociale medie i Danmark. Men de fleste virksomheder roder rundt på Facebook og bruger mediet til f.eks. at lave konkurrencer, fortælle om nye produkter, poste ligegyldige produktbilleder, rekruttere medarbejdere eller kommentere forandringer i deres branche. De virksomheder har ikke en SoMe strategi, som er forankret i forretningen. Og de spilder tiden på Facebook.

Det handler om at se de sociale medier som medier på lige fod med de traditionelle. Det handler om at tage en relativ del fra de asociale medier (de traditionelle) og give til de sociale. Men selvfølgelig med ligeså stor respekt for, hvordan det bidrager til forretningen.

En virksomhed, som er meget aktiv på Facebook, er Det Kongelige Teater (DKT).

F&F mener, at netop DKT bruger mediet, som man skal under hensyntagen til forretningen. Vi har derfor stillet Jacob Rosendal, Marketingchef, et par spørgsmål om DKTs social media strategi.

F&F til Jacob Rosendal:

 ”Facebook er på mange måder en gave til en virksomhed som DKT, der ikke har de store budgetter til traditionel markedsføring. Kan du fortælle, hvordan ressourcefordelingen imellem traditionel og digital markedsføring er hos DKT lige nu, og hvordan du ser den i fremtiden?”

 JR:

Vi bruger stadig de fleste af vores beskedne midler på det, man kan kalde traditionel markedsføring, som fx outdoor. Men vi er på en målrettet rejse mod et mere digitalt mindset, som i fremtiden kommer til at gennemsyre vores formidling og markedsføring. Lige nu er vi særligt stærke CRM wise med flotte click rater i (og salget gennem) vores nyhedsbreve. Man skal derudover huske, at marketingmennesker som mig ikke kun er sat i verden for at sælge teaterbilletter – den bredere legitimitet er også væsentlig. Det Kongelige Teater skal gerne opleves som et spændende sted i andre kredse end hos vores publikum.

F&F til Jacob Rosendal:

”P.t. har DKT 52.884 likes og måske ligefrem fans, der følger jer på jeres Facebook side. Hvad vil I være og for hvem…kort sagt, hvad er jeres strategi?”

 JR:

I sommer introducerede vi en ny kommunikationsstrategi, som har forskellige nye fokusområder. Et af dem er stringent formidling til de sekundære målgrupper. Kort sagt alle dem, der ikke nødvendigvis har et indgående forhold til vores kunst, og ikke kommer særlig tit hos os. Dem kommer vi nu endnu mere i møde – specielt på SoMe. Samtidig er der mange loyale brugere med meget engagement på vores SoMe-communities, og det skal vi selvfølgelig også udnytte lige såvel som de skal forkæles.

F&F til Jacob Rosendal:

”Hvordan måler I på jeres digitale indsats?

JR:

Primært på interaktioner og trafikkens konvertering – ikke særligt fancy. Med nogle KPI’er, som jeg holder for os selv.

F&F til Jacob Rosendal:

 ”Man skal jo gerne besvare et spørgsmål under en post eller i en tråd ganske kort tid efter, at ordene lyser op på skærmen, så folk føler sig set. Besvarer DKT alle, eller overlader I ”de dumme” til trådens selvjustits?”

JR:

Vi har oppet os en del på svartiden og den generelle dialog det sidste års tid. Det skyldes først og fremmest vores nye dygtige social media manager Christie Stauning samt nogle skarpe praktikanter.

F&F til Jacob Rosendal:

”I bruger relativt meget ”hjemmelavet” video af ofte høj kvalitet på Facebook, som jo er nødvendigt på et medie, hvor de færreste har tid til at læse. Hvordan har I tid til at producere det, og hvordan måler I effekten?”

JR:

Vi har en video-ninja ansat, der ikke laver andet: Filmer, klipper osv. Han har gennem årene opbygget et rigtig godt tillidsfolk til en gruppe mennesker (primært vores kunstnere), som man skal samarbejde med på særlige vilkår. Samtidig bruger vi mere og mere af teatrets egne folks optagelser fra værkstederne, bagscenen osv. Vi måler på de enkelte videoer, hvad de giver af udbredelse, interaktion og salg for på den måde at hele tiden at lave bedre videoer

F&F til Jacob Rosendal:

”Nu er du jo heldig, at I ikke producerer skruer i standardstørrelser, men at I producerer teater på landets førende scener. Men hvis du skulle give nogle gode råd til en virksomhed, som producerer skruer i standardstørrelser. Hvad skulle de så være?”

JR:

Det er jo sådan noget b-t-b-noget. Jeg er sørme ikke ekspert, men tænker, at der er (mindst) to veje at gå: Man siger, at det er en god idé at give folk mere af det, som de godt kan lide i forvejen. Så hvis man ved, hvad der tænder standard-skrue-producenter, går man med det, og man dyrker det konsekvent. Alternativt skal man kigge i retning af Göteborg og Forsmann-Bodenfors’ arbejde for Volvo – det er jo også en slags b-t-b, naturligvis med andre budgetter end flertallet af de danske skruefabrikanter, men når man kan gøre lastbiler sexede er der ingen grænser. Grundlæggende får de folk til at holde op med kun at tænke lastbiler, teknik osv. Måske er der også noget i den tilgang for skruefolket. Selv inden for b-t-b kan det jo ikke være materialer, ydeevne og alle mulige specifikationer hele tiden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *