Endelig er der grønt lys for Chippendales idéer

Skærmbillede 2016-06-02 kl. 20.16.54Der var engang, hvor det var næsten umuligt at sælge marketingevents til marketingcheferne, fordi der kun var ganske få mennesker, der så deres stunts. Så de trykkede kun på tv-knappen.

Det var dengang, hvor YouTubes domæneadresse endnu ikke var registreret og de unge kreative på de såkaldte digitale bureauer stadig gik med bøjle. Det var for lidt over 10 år siden, i en anden virkelighed.

Marketingevents var stort set umulige at sælge back then. (man kunne højest få lov til at dele lidt smagsprøver ud på strøget).

F.eks. fik jeg aldrig solgt min Chippendales idé til Nets. I sommeren 2004 introduceres chippen, som nyt smart element til Dankort. Og ligesom med MobilePay er der en vis indtrængnings-tid, før hjernen lærer en ny vane. Så det skulle indlæres. Jeg fandt på at bruge Chippendales til events i detailhandlen. De skulle ganske enkelt huske folk på at bruge chippen. De skulle stå i et supermarked med deres lækre, olieindsmurte supermuskulatur og sige “husk chippen”.

Men den blev ikke solgt. Desværre. Måske en dårlig idé. Måske for svær at sige ja til. Men især fordi de digitale medier endnu ikke var kommet op i fart. Der var ellers gemt lidt godt PR i kampagnen. Med et moderne udtryk var det en handlende idé i form af lidt nudging. (reklamesnak)

Nok om gamle skuffe-idéer.

SÅ…hurra!!!

Endelig er der grønt lys for Chippendales idéer, og det er meget enkelt. Man filmer en marketingevent (gerne én med en stærk, social vinkel) og lægger den på de sociale medier og seeder røven ud af bukserne på den. Og så sørger Youtube og især Facebooks autoplay for at banke views i vejret. Så drysser man lidt digital PR over den. Vupti. En viral succes er født. Eventen blev til noget.

(At det så er løgn at den digitale event væltede nettet, er en helt anden historie. Det er kun Trump, der kan det).

Og den digitale verden strømmer over med filmede events. Helst af den slags, hvor reklamebranchen er med til at redde verden i et kort sekund. Heldigvis er dele af branchen blevet rigtig god til at lave den slags idéer, der ofte er meget innovative. Selvom virkeligheden selvfølgelig kræver mere for at realisere projektet efter kameraet er blevet slukket. Til alt held kan den filmede event bruges som casefilm, og forhåbentligt vinde en reklamepris.

Men faktum er at det er fantastisk at leve i en tid, hvor marketingevents rent faktisk bliver til noget, fordi marketingchefen fornuftigt nok kan se, at publikummets potentiale er stort.

Så skønt!!!

Ulempen er desværre at det nu vrimler med filmede marketingevents, og de konkurrerer med alt indhold på nettet. Og det stiller enorme krav til idéens højde, indsigten, relevansen og dens sammenhæng med brandet og dets forretning – samt masser af penge til seeding og produktion.

Den kunst mestrer kun de færreste, og endnu færre vil bruge de penge, der skal til. Men hej, den er på alle de sociale medier.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *