VERDAMMT!!! Volkswagen… nu kendt som grådig miljøfusker

Man kan kun være kendt for én ting, og den stærkeste association vinder altid.

Hvis jeg siger Monica Lewinsky siger du nok Bill Clintons cigar. Hvis jeg nævner Mike Tyson ser du højest sandsynligt et billede af Evander Holyfields øre foran dit indre blik. Siger jeg Christian X siger du hvid hest, og går du op i bold og jeg bringer Francisco Totti på banen, siger du Snotti. Hvisker jeg Katja Kean til dig hvisker du porno tilbage. Siger jeg grinende Pernille Bendixen, slår du dig for panden og siger BNP. Nævner jeg Michael Jackson, er dit svar nok børnelokker.

Hvis jeg så siger BP, er din første association nok olieskandale (den har de kæmpet med siden 2010) Nævner jeg Dong, åbner din mund sig og siger Goldman Sachs. Og skifter vi branche til f.eks. bilindustrien og siger Volvo og Volkswagen, siger du nok sikkerhed og kvalitet…nå, nej, du siger sikkerhed og miljøfusk.

Gys! For ganske få uger siden var Volkswagen lig med tysk kvalitet og i dag er de stigmatiseret som en grådig miljøfusker, som bedrager en hel verden med et software program, der svindler med udstødningstest.

Bilproducenten bliver knust på børsen, de ansvarlige bliver fyret og Volkswagen står til en bøde på 118 milliarder kroner.

VERDAMMT!!!

Det er naturligvis ikke første gang det sker, at en virksomhed med et slag ødelægger sit image. Det er altid sket. Det sker hele tiden. Det vil altid ske.

Den er svær at rette op på for Volkswagen. Man kan kun være kendt for én ting, og den stærkeste association vinder altid, og vejen tilbage er uendeligt lang. Volkswagen er en grådig miljøfusker og den association vil hænge ved i årevis.

(Heldigt er det dog for Volkswagen at deres forrige ”stærkeste association” var tysk grundighed og kvalitet).

Det er nemlig sådan vores hjerner virker. Vi fungerer igennem associationer for ikke at blive sindssyge i en meget kompleks verden.

Og det gælder for alle brands. Der er altid associationer knyttet til dem. Nogen er gode. Andre er dårlige. De fleste er ligegyldige.

Virksomheder har i årevis gået op i at være i top of mind hos forbrugeren. De vil gerne være blandt de første forbrugeren nævner, når man f.eks. siger teleselskaber. Telia, Telenor og TDC popper lige op fra et sted inde i min hjerne.

Men er det en god nok målsætning at komme i top of mind? Er det godt nok at være på listen? Skal man så være tilfreds?

Nej. Top of mind er ikke længe godt nok. Især ikke når man ved, hvordan forbrugerens hjerne virker. Når man ved, at det altid er den stærkeste association, der vinder.

Så alle brands skal gå i dybden med alle de associationer, man forbinder med dem. Lav en liste. Find den stærkeste og se om den er stærk nok.

Hvis den ikke er det, skal målet være at skabe den. Det er den eneste måde, at differentiere sig på.

Man kan kun være kendt for én ting, og i går var den stærkeste association tysk grundighed og kvalitet for Volkswagen. I dag er det grådig miljøfusker.

VERDAMMT!!! Der er lang vej tilbage til den næst stærkeste association.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 responses to “VERDAMMT!!! Volkswagen… nu kendt som grådig miljøfusker

  1. Falkenberg&Falkenberg vil jeg fremover associere med glibness.

    Den næststærkeste association er fejlbehæftet logik. Start med at gøre det rigtige og lad folk danne egne associationer. Din virksomhed skal sguda ikke starte med at definere associationerne. Hvor dum og reklamesmart skal verden være?

  2. Min stærkeste association fra ordet “Verdammt” i forbindelse med test af biler er fabrikanten Kias tv-reklamer.

    Vinder Kia så på VW-skandalen?

    Det ville være ironisk, når det nu var dem, der var skandalen for et par år siden, fordi der ikke var for stor forskel på benzinøkonomien i laboratoriet og på vejen.
    http://www3.epa.gov/fueleconomy/labelchange.htm

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *