Maniske telefonsælgere på speed bag skjulte numre

Fuck, hvor jeg hader skjult nummer. Jeg hader skjult nummer mere end jeg hader alle avispusherne og de velgørenhedsfreaks på Strøget og Købmagergade, som vil sælge mig billig tryksværte og iltapparater til døende hvaler.

Og jeg er helt sikkert ikke den eneste, som ALDRIG mere vil tale med et skjult nummer. Eller rettere sagt lytte til en manisk kødmaskine på speed, der som et maskingevær sprøjter flere tusind ord ind i mit øre på ganske få sekunder. Og får min hjerne til at bløde og mit blod til koge af vrede.

Det er ligegyldigt om det er fra en avis, et energiselskab eller et teleselskab. Stilen er den samme. En non-stop skinger enetale, der handler om de har et tilbud, jeg ikke kan sige nej til.

Et tilbud, som de bare vil have mig til at æde.

Det er som om, telefonsælgerne sidder i den anden ende af røret med en pistol for deres tinding ligesom i scenen med russisk roulette i filmen Deer Hunter.

Der er ingen tvivl om at de er på provision. Og det er sådan set en fornuftig aflønningsmetode. På papiret.

Problemet er bare, at deres er taktik er forkert.

Som udgangspunkt ved de godt ,at jeg ikke gider tale med dem, så de prøver at overrumple mig med ord, inden jeg lægger på. En forståelig, desperat, men helt ubrugelig taktik uden jordforbindelse, der sender en raket af vrede tilbage til det selskab, de arbejder for.

Min hjerne laver en negativ association til den virksomhed de repræsenterer, og selvom det er en avis jeg kan lide, skaber deres maniske snak en negativ forbindelse til den.

Det er virkelig dårlig kommunikation og faktisk noget CEO’en burde interessere sig for. For det skader virksomhedens image.

Det er naturligvis hårdt og urimeligt at skyde skylden på den speedsnakkende internetgeneration, som bruger sin fritid på at pushe produkter igennem mobilen.

For det primære ansvar ligger hos salgschefen, som har opdraget dem. Men salgscheferne er som regel udenfor rækkevidde, fordi de skal nå deres salgstal og fordi det er deres overbevisning, at salg er envejskommunikation. Det handler bare om at tilbuddet er uimodståeligt . Øh, nej, det gør det ikke. Det handler om indsigt, forståelse, empati og respekt.

Det endelige ansvar ligger i virkeligheden hos den øverste chef, der burde interessere sig for alle kontaktpunkter imellem virksomheden og potentielle kunder. Det er hans eller hendes ansvar at sørge for at telefonsælgernes strategi og taktik er korrekte, og chefen skal give dem følgende råd (efter han har fjernet provisionen og givet dem en rimelig løn):

1. Målet med samtalen er, at modtageren har haft en god snak med den virksomhed, du repræsenterer. Uanset hvor kort den bliver.

2. Tal i en rolig tone med din behageligste stemme.

3. Sæt dig i modtagerens sted, så han føler du forstår hans verden, ikke kun din egen.

4. Husk! Du skal ikke sælge noget. Det er modtageren, der skal købe noget.

5. Fortæl modtageren, hvad virksomheden tror på og står for. Folk køber hvad du tror på, og ikke hvad du laver.

6. Modtageren ved du har et tilbud. Vent med det til sidst.

Det er selvfølgelig ikke sikkert at ovennævnte råd giver større salg med det samme , men det giver helt sikkert et bedre image, og så følger salget efter. Det glemmer de fleste virksomheder desværre bare.

Så skjult nummer forsvinder ikke lige med det samme, og jeg vil fortsætte med IKKE at tage telefonen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One response to “Maniske telefonsælgere på speed bag skjulte numre

  1. Jeg blev også træt af alle de sælgere så jeg installerede Call Blockker på min android og siden har jeg ikke hørt dem med private numre.. Hvis nogen vil mig noget skal de sørge for at have nummer med når de ringer og det siger jeg ligeledes til firmaere der skal ringe tilbage om at have nummer med ellers mister de muligvis en handel med mig..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *