#mitkongehus

En halv milliard om året – det er det, vi bruger på Kongehuset. Man kunne også kalde Kongehuset for et brand med Danmarks største marketingbudget.

Mange vil nok mene at det er blasfemi at kalde Kongehuset et brand og ligeså mange vil mene at vi kunne finde noget bedre, at bruge pengene på. Uanset politisk overbevisning, vil de fleste nok være enige i at man må forholde sig til, hvordan det går. Især til den pris.

Lad os lige tage et brand-check.

Kongehuset har igennem historien haft en enorm betydning for samfundet – men magten ligger ikke der mere. Det er et symbol på vores historie, vores kulturarv og en kulturinstitution, som vi bruger til at repræsentere landet. Kongehuset er en stor del af vores identitet som danskere, og de kongelige er vores ansigter udadtil.

Man kunne sige at de er ansat til at repræsentere og markedsføre Danmark. Og de vil de fleste nok mene at de er rigtig  gode til. HKH Dronning Margrethe og Prinsgemalen har lagt linjen med en meget traditionel tilgang til det at være royal.

Men vores monark er ikke ung mere og der vil uvægerligt komme et generationsskifte i en ikke alt for fjern fremtid. Det vil kræve en slags rebranding. Produktet er det samme, men de repræsentanter vi har ansat til at markedsføre det, er helt anderledes og vil vælge deres egen måde at gøre det på.

Men er vi som ”arbejdsgivere” klar til at Kongehuset – som indtil nu har været meget traditionelt – rummer skilsmisser, apanage til eks-koner, pjækkeri fra monarkens runde fødselsdag, og som i Sverige rekruttering af reality deltagere med tatoveringer og fitnessinstruktører som nye medlemmer?

Er vi klar til at tronarvingerne går i kommuneskoler sammen med deres legekammerater og klar til at de sælger slottet vi gav dem, for at bosætte sig på en almindelig villavej, fordi det indebærer et mindre pres? For det er det, den næste generation står for.

Måske er vi ikke klar til det. Måske er vi faktisk klar. Måske synes vi det er helt OK med en upgrade til Kongehuset anno 2000-tallet. Måske er det lige præcis det, der skal til for at vi synes de er tættere på os og bedre repræsentanter for os. men det kræver at Kongehuset arbejder bevidst med det. Det holder ikke at bare freestyle det ind. Det gør man ikke med et brand til en halv milliard om året.

Man sætter sig ned og definerer præcis hvad, det er man vil stå for og derefter sørger man for at man holder sig til det. I alle kanaler. Eller som her i alle situationer. Man tager ejerskab af profilen og sørger for at implementere den alle steder.

Det kan være det er sket, men det ser ikke sådan ud, for de kongelige handlinger bliver ikke kommunikeret klart nok. Men det kan nås endnu. Der skal laves en solid strategi for hvad der lige præcis sker, når generationsskiftet kommer. Og det ville klæde dem at forberede sig på det allerede nu.

Hvis det var en virksomhed med et marketingbudget på en halv milliard om året som forberedte et generationsskifte, ville man gå ud og fortælle aktionærerne om strategien for fremtiden. Det kunne man også sagtens gøre her. Der er jo på en måde tale om at vi alle sammen er aktionærer. Vi skal vide, hvad der skal ske hvis vores tillid og opbakning til brandet skal være intakt. Især til den pris.

Vores forslag ville være at man definerede profilen, lagde en strategi og derefter ikke missede en lejlighed til at fortælle præcis, hvorfor man gør som man gør (skolevalg, flytning osv).

På den måde ville vi føle at vi kom tættere på Kongehuset og vi ville få sympati med de handlinger, de foretager. En forberedelse til rebrandingen. Man kunne også overveje at bevidst fremskynde processen ved at lade næste generation komme til allerede, når planen lå klar. Det ville en virksomhed gøre.

Vi holder utroligt meget af Kongehuset og ønsker for alt i verden, at det bliver bevaret i fremtiden. Men det bliver nødt til at kigge på sig selv på en moderne måde, og erkende at Kongehuset er et brand, der kræver den rigtige, meget præcist definerede strategi. Den strategi skal så følges op af en ligeså klar og tydelig kommunikationsstrategi, så alle føler tillid til og sympati for husets handlinger. For det er #mitkongehus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *