Reklamefilmen i den nye digitale verdensorden

For de fleste danske annoncører og reklamefolk er en reklamefilm stadig en film (i TV-blokken, i biografen eller på de digitale medier) , der fortæller en lineær historie, som ender med et billede af et produkt, virksomhedens logo, måske et tilbud og et løfte om at du enten opnår lykke eller får fjernet smerte. Meget kort og tørt fortalt.

Sådan har det været meget længe, selvom YouTube fylder 10 år her i maj, og internettet flyder over med alternative måder at fortælle historier på.

Men i de seneste par år er der begyndt at ske noget nyt på den danske reklamefilmsfront. Reklamefilmen er under transformation og finder nye former.

Et af de steder, hvor man ser tendensen er på ”Film – internet” shortlisten til årets Creative Circle Award, som finder sted fredag den 8 maj.

Creative Circle Award er en dansk reklamepris, som har til formål at højne det kreative niveau i Danmark. Og det gælder blandt andet på reklamefilm, som er delt op i en traditionel kategori med TV- og biografreklame og en internet kategori.

Den traditionelle kategori giver sig selv, men på shortlisten over Film – internet har halvdelen fundet en ny fortælleform.

Opel har f.eks. lavet en eksperiment film: ”The Hypnotized Test Drive”. Baggrunden for filmen er, at mange bilister ikke kunne finde på at købe en Opel. Derfor laver man et eksperiment, hvor man hypnotiserer dem før en prøvetur i en Opel (de ved ikke, de skal køre Opel).

Eksperimentets resultat kan du se her:

”The Hypnotized Test Drive”.

https://www.youtube.com/watch?v=Vs14zQzD0b4

En anden film er også et eksperiment. Denne gang fra ”Min A-kasse”. Et tvillingeeksperiment skal afgøre, hvor ondt mistillid gør. Tvillingerne behandles forskelligt og får forskellige oplevelser af tillid.

Eksperimentets resultat kan du se her:

”Tvilling-eksperimentet: Hvor ondt gør mistillid?”

https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw

En tredje film er ”Do it for Denmark”, som Spies står bag. Det er også en reklamefilm, men mere et stykke branded content end et eksperiment. Spies har fundet ud af, at vi laver for få børn i Danmark, og at man ”parrer sig” mere på ferier. Derfor har de lavet en reklamefilm, der handler om at man får ægløsningsrabat hos rejsebureauet.

Alle 3 reklamefilm er naturligvis led i større kampagner, som især har det formål at skabe PR. Og det lykkes tit med den nye slags reklamefilm, som har en journalistisk tilgang.

I udlandet har de gjort det længe, og ofte har denne nye form for reklamefilm stor succes, fordi den passer godt til den digitale tidsalder, hvor det handler om at engagere og involvere folk på de sociale medier. Det er mere delbart end traditionelle reklamefilm og derfor mere involverende.

To hurtige eksempler fra udlandet er ”Live Experimenter”, der netop har vundet den prestigefyldte, internationale digitale pris The Webby Awards.

#worldstoughestjob – en mors dags kampagne fra American Greetings, som fik enorm PR. Reklamefilmen fik over 23 millioner visninger på YouTube. Kampagnen har også et eksperiment, hvor folk skulle ansøge til verdens hårdeste job, som nogen mener netop er mors.

Se den her:

#worldstoughestjob

https://www.youtube.com/watch?v=HB3xM93rXbY

Og…

The dancing Traffic Light. Her havde bilproducenten Smart fundet ud af, at alt for mange gik overfor rødt. Så de fandt på at den røde mand i trafiksignalet skulle danse. Og det gjorde han så med enorm PR til følge og 10 millioner visninger på YT. Smart tænkt af Smart.

Se den her:

https://www.youtube.com/watch?v=SB_0vRnkeOk

Begge film bor i kategorien Eksperimenter, som er en relativ ny form for reklamefilm, vi kommer til at se meget mere til, fordi det handler om spredning på internettet og om at få primært digital PR.

Så på mange måder kan man sige, at reklamefilm er blevet et journalistisk håndværk, og at reklamefolk en moderne form for journalister. Traditionel reklame virker ikke på de nye medier. På de sociale medier og på internettet agerer folk ud fra et fællesskab og er derfor ligeglade med et brands budskab, medmindre det passer ind i deres fællesskab eller selviscenesættelse. Derfor skal reklamen tilpasses i formen, for at den virker. Reklamen ændrer form, men reklamens magt står fast.

One response to “Reklamefilmen i den nye digitale verdensorden

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *