Endnu en bank, der vil ligge i ske…

Af Falkenberg&Falkenberg 1

 

Vi har før skrevet om kærlige banker. Nu er endnu én, der vil være kærester…

Vi mødte dem på strøget i Aarhus. Solen skinnede og de 3 medarbejdere fra Djursland Bank kom gående med hver deres kurv med foldere og tyggegummi til de aarhusianske borgere. De bar farvestrålende T-shirts med ordene: ”Skal vi komme sammen?” Der var to svarmuligheder, ja eller ja.

Vi fik hurtigt et par associationer. Den første var ”Hjælp jeg skal giftes” og er på polterabend. Den anden var til en svunden tid, hvor borgerne havnede i en gabestok, når de skulle afstraffes af samfundet. Begge associationer handlede om grænseoverskridende ydmygelse.

Det må virkelig have krævet mod som bankmedarbejder, at opfordre til kæresteri på åben gade. Især i kølvandet på finanskrisen. Så godt gået af den lille flok frivillige fra Djursland Bank.

Bankmedarbejderne delte som sagt foldere og tyggegummi ud. På tyggegummipakken stod: ”Vil du med hjem og se vores møntsamling?” Det var da  lidt sjovt. Folderen spurgte igen: ”Skal vi komme sammen?” med de to svar muligheder ja eller ja. Et andet spørgsmål lød: ”Er Djurslands Bank byens kærligste bank?” Her kunne man også kun svare ja eller ja. Så Djurslands Bank er åbenbart byens kærligste bank. Der var også en klassisk konkurrence: Vind et gavekort til en restaurant. Det krævede dog bare lige, at man gav alle sine oplysninger og derefter blev ringet op af banken. Oplysningerne skulle udfyldes i hånden.

Puha. Stakkels medarbejdere igen. Der var dog en livline. Man kunne deltage i konkurrencen på hjemmesiden.

Hvis det var den eneste kontakt med bankens kampagne man fik, ville man nok havde været lidt hovedrystende. ”Jeg skal sgu ikke komme sammen med en bank.”

Men vi gav ikke op og tog tyggegummipakken med hjem med adressen: etsundtforhold.dk. Et sundt forhold er også bankens pay-off – det de lover kunderne.

Ciao Bella! var velkomsthilsnen. Djursland Bank blev i konceptet og talte om at nusse mine pengesager. Puha. Igen. Dog var der en fornuftig sætning: ”Leder du efter en partner med styr på økonomien?” Det vil alle jo gerne have, især når man er ude at shoppe med konen. Men her holdt den sparsomme substans så op og vi hoppede over på Netflix i stedet. For der stod intet om, hvad Djursland Bank rent faktisk kan gøre for vores økonomi og et møde ville vi ikke signe op til. Det har også vi for travlt til. Heller ikke den lidt fedtede konkurrence om et enkelt gavekort, ville vi give vores oplysninger til. Så her strandede kampagnen til trods for en ihærdig indsats for at finde ind til kernen. Hvordan er I anderledes?

Men Djursland Bank er ikke den eneste bank, der vil være kæreste med os kunder. ”Vi er en bank, som gerne vil være kærester” siger ALM. BRAND BANK.

Der er ingen tvivl om at de to bankers strategi er differentierende og modig. Det er et kreativ greb og et koncept. Men virker det? Og hvornår taler man om, hvad man rent faktisk tilbyder kommende bankkunder.

Hvor er snakken om gebyrer, kassekredit, lån og finansiel sparring?

Hvornår går man fra leg til alvor?

Hvornår får man fornemmelsen af at kæresteriet er et økonomisk ægteskab i tykt og tyndt?

De færreste tror efterhånden på at en bank vil dig noget godt, selvom de sikkert findes. Tilliden til banker er brudt og det kræver mere end en kærestekampagne at overbevise kunderne om at banken rent faktisk er troværdig.

Så kampagnen er desværre et klassisk eksempel på manglende sammenhæng imellem den kreative strategi og forretningens.

Det kan være der kommer ”beviser” senere f.eks. i form af testimonials. Overskrift: ”GODT VI BLEV KÆRESTER MED DJURSLAND BANK” Underoverskrift: ”Banken sparede vores familie for 32.000 kroner efter et enkelt møde”, siger Mona Hansen fra Horsens.

Og her skulle kampagnen faktisk have været startet…

 

 

1 kommentar RSS

  1. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Der er nogen, der ikke kender forskel på at trække en balance og trække på gaden.

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info