Danmark ifølge Google

Af Falkenberg&Falkenberg 1

Interview med Rico Gade, Google

Man kan ikke undgå at blive fascineret af en virksomhed som Google. Klokken er nu 14.03 og der har allerede været over 2 milliarder søgninger på deres “maskine”. Men det er ikke kun det, der imponerer. For Google er meget mere end en søgemaskine, som lever af at sælge reklamer.

Google er også de verdensomspændende succeser YouTube, Android og Gmail og mange andre produkter og tjenester indenfor søgemaskiner, multimedia og smartphones.

Vejen til succes har været baseret på en grundlæggende filosofi om innovation foretaget af et kollektiv under ledelse af store, risikovillige personligheder. Googles ledelse tager chancer som kun ganske få ville tage og de belønner fejl fremfor at straffe.

Grundlæggerne Larry Page og Sergey Brin tror på 10x fremfor 10% bedre. Det vil sige at alt skal være 10 gange bedre end før. En forbedring på 10%, som de fleste virksomheder praktiserer, er som at stå stille ifølge de karismatiske ledere.

GoogleX som er Googles afdeling for de såkaldte moonshots bryder konstant grænser. Selvkørende biler, Google Glass og selv døden bliver udfordret. Hellere komme galt afsted end slet ikke at komme afsted, virker til at være deres filosofi.

Google har kontorer over hele verden og selv i Tilbudsavisens hjemland, spredes virksomhedens filosofi.
Men hvad skal Google egentlig i Danmark og hvad kan de tilbyde de danske virksomheder udover en fornem placering på søgemaskinens side 1?

Falkenberg&Falkenberg har taget en snak med Rico Gade, Head of Creative Agencies, Google Danmark.

Falkenberg&Falkenberg:

”Rico, hvad vil kongerne af verden i det lille kongerige Danmark?”

Set med Google-briller er Danmark jo en super interessant størrelse; danske brugere er nemlig blandt dem i verden der er længst fremme, hvad angår internet og brug af mobilen. Blandet andet er smart-phone penetrationen skyhøj — potentialet i Danmark er enormt.

Så danske brugerne er i min optik i den grad online, mens mange danske virksomheder desværre ikke helt er der… Helt konkret kigger danske forbrugere ofte til udenlandske websites når de køber produkter – det betyder bl.a. at Danmark i dag er en online-import-nation (modsat offlline hvor hele vores samfund historisk er bygget på eksport).

Så man kan godt sige at danske virksomheder i nogen grad er ved at misse et ”golden opportunity”, og det bliver desværre kun endnu svære at indhente det mistede.

Internettet ændrer alt… og jeg er overbevist om at det er de mest agile virksomheder, der vil sætte morgendagens dagsorden. Se bare hvordan en virksomhed som nemlig.com har vendt op og ned på mange københavneres dagligvare-indkøb.

Falkenberg&Falkenberg:

”Hvordan bliver Danmark en online-eksport-nation?”

”Det handler ganske enkelt om, at se verden større end det danske marked. Den teknologiske udvikling er en gave til alle virksomheder, hvis de udnytter mulighederne på den rigtige måde. I ”gamle dage” var det umuligt for især de små, danske virksomheder at få succes globalt, men nu er muligt, for hele verden er kun et klik væk. De potentielle kunder befinder sig måske i Østrig, Canada eller Portugal, men de er nemme at komme i kontakt med, hvis man skaber det rigtige fælleskab og bruger de teknologiske muligheder, der findes.

Det samme gælder for de store virksomheder, som virkelig kan få gevinst, hvis de slipper kontrollen over deres brand. “If you are a control freak, you’re not going to like the future.” Det kan være angstprovokerende at bevæge sig væk fra den traditionelle envejskommunikation, men der er ingen vej tilbage for danske virksomheder, hvis man vil være en online-eksport-succes. Og så tror jeg at man grundlæggende skal have et syn på sin kommunikation, ligesom David Droga fra Droga5: ”If it looks like advertising, you are doing it wrong” Det virker nemlig ikke i den nye verden.

Falkenberg&Falkenberg:

YouTube er sammen med HBO og Netflix de kommende generationers “TV”. Og kvaliteten og originaliteten er høj. Som virksomhed er konkurrencen hård på YouTube og de fleste danske virksomheder holder sig “trygt” til traditionel markedsføring med en film, som sjældent bliver delt og set af mange.

Hvordan kan I hjælpe virksomhederne med at få succes på YouTube og hvad kræver det?

YouTube (og bl.a. Nefflix) ændrer absolut den måde vi forbruger underholdning på. Eksempelvis ved vi, at hver 3. dansker er på YouTube hver dag, og ny research viser, at YouTube faktisk er Danmarks 2. største kommercielle “TV kanal”.

Samtidig er YouTube verdens næststørste søgemaskine (efter Google :-) . Hvad betyder det; jo det betyder at YouTube skaber en helt anden dialog mellem brand og bruger – en dialog hvor forbrugeren bestemmer indhold, flow, alt…

Så det er vel meget naturligt at danske marketingchefer også ændrer deres klassiske marketing-mix hvis de forsat vil nå ud til danskerne.

Vi taler ikke længere om push-kampagner, hvor forbrugerne får mast budskaber i hovedet – men et 100% pull-medie hvor det aktivt er forbrugerne der søger efter, og udvælger, den information de finder mest relevant. Og den information kan lige så godt være fra video-bloggere som fra store brands. Meget ofte er det ikke et brand der “svarer” brugeren, men derimod en passioneret YouTube’r.

Jo hurtigere danske virksomheder lærer at “connecte” på YouTube via passion og entusiasme, jo hurtigere vil de få succes!

Falkenberg&Falkenberg:

Alle råber op om content, men hvad er godt content på Youtube egentlig set med Googles øjne?

Det korte svar er, at danske virksomheder bør spørge sig selv: Har vi videomateriale der svarer på vores forbrugeres spørgsmål og interesser?

Som nævnt tidl. er YouTube verdens næstestørste søgemaskine, så forbrugerne forventer at finde svar på deres interesser, behov og ikke mindst frustrationer.

Lad mig give dig et eksempel; forleden skulle jeg pille en masse hvidløg, og jeg tænkte at der måtte da være en hurtigere løsning. Så jeg gik på YouTube og fandt et fantastisk “svar” fra en gut der kalder sig Saveur.

Dét er godt content… jeg ville bare ønske at der var flere danske virksomheder der turde gå den vej i stedet for kun at satse på de klassiske 30 sekunders spots.

Falkenberg&Falkenberg:

Som regel er det reklamebureauerne, som er de første til at anbefale nye marketingmuligheder til virksomhederne. Hvad er status på den front? Er de med på beatet eller skal vi oppe os?

Mange virksomheder sidder fortsat fast i tanken om, at YouTube blot handler om at lave det næste virale hit. Problemet er blot, at 95% af de virale hit jeg har set gennem tiden sjældent hænger ordentlig sammen med afsender-brandet. Folk husker måske filmen, men aner ikke hvem afsenderen er.

Vi ser dog efterhånden flere og flere danske virksomheder og bureauer som interesserer sig for YouTube, men der er lang vej inden vi når op på siden af amerikanske, engelske, eller endda svenske brands.

Senest har jeg været meget imponeret over svenske ICA som virkelig er i gang med noget interessant.

Så jeg håber der sker et skred hen imod at bureauer ikke “bare” laver én klassisk kampagne TVC, men 10-20 film (= content!) der følger forbrugernes nysgerrighed, behov, interesser, osv.

Falkenberg&Falkenberg:

Hvis du skulle give 3 gode råd til en virksomhed, der godt vil have succes på YouTube. Hvad skulle de så være ?

YouTube er en platform der giver mulighed for at “connecte” med brugere og fans på en måde stort set ingen andre medier kan.

Mit bedste råd til brands som gerne vil have succes på YouTube, er at de skal være autentiske. De bør finde emner de kan være passionerede omkring – tal fra hjertet!

Samtidig bør virksomhederne lytte til brugerne og turde have en oprigtig dialog med dem. Hvis din virksomhed er en del af dialogen kan du reagere – både på det positive og det negative.

Og til sidst; bare kom i gang. Brugerne vil med det samme fortælle dig hvad de mener, og din YouTube kanal vil “fodre” dig med real-time data så den næste video bliver meget bedre end den første.

 

 

 

 

1 kommentar RSS

  1. Af Hjemmeside Designer

    -

    Tak for god information omkring Google og dets interesse i det Danske online markedet.

    Det kan bestemt hjælpe os til en dybere forståelse af situationen.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info