Man får ikke en Ferrari, hvis man kun vil betale for en Skoda

Af Falkenberg&Falkenberg 0
En række reklamekampagner, der var gode til prisen

Jeg sad engang i et klassisk kundemøde. Mødelokalet havde alt for skarpt lys, stolene var hårde, tæpperne gav stød og kaffen var ”serveret” i papkrus. Kunden sad på den ene side af bordet og vi – bureauet – på den anden. To verdener i en skarp forhandlingssituation om den sidste fase i udviklingen af en reklamekampagne.

Det var gået godt. En lille stak, meget fede manuskripter var godkendt, en klasse instruktør var valgt og en international anerkendt special effects-fyr havde sagt ja, til trods for en presset kalender. Der var brede smil rundt om bordet. Nu skulle vi fandme lave en fed kampagne, der ville få konkurrenterne til at sætte ild til deres fabrikker og begynde at gå med aviser.

Lige pludselig var stemningen i mødelokalet på nulpunktet, som lyn fra en klar himmel. Økonomiforhandlingerne var i gang. Kunden ville ikke betale prisen for filmproduktionen. Det var efter hans mening alt for dyrt. Ved min side sad filmproduceren og blev mere og mere rød i hovedet. Da han var den passive-aggressive type leverede han et hug imod kunden. Det kom så hurtigt, at jeg fik et billede af et Desmerdyr, der angreb en Cobra.

”Man får ikke en Ferrari, hvis man kun vil betale for en Skoda” , sagde produceren. Budskabet var ikke til at tage fejl af og gik rent ind hos kunden, som eksploderede. Han tog sine papirer, samlede dem lynhurtigt og kastede dem så hårdt ned i bordet, at papkrusene væltede. ”Mødet er slut, denne kampagne er lagt ned og I kan godt forsvinde” var beskeden.

Kampagnen var døende…

Jeg måtte handle.

”Hør her”, sagde jeg med en meget rolig stemme. ”Det er landets bedste kompetencer, der er på banen her. Konceptet er stærkt og langtidsholdbart, idéerne er sjove og indsigtsbaserede, instruktøren er Danmarks bedste og special effects-fyren laver ting i Hollywood. Det er simpelthen den stærkeste holdopstilling du kan få, og der er stor chance for en intern og ekstern succes…og dine medarbejdede grinede jo.”

Kunden blødte lidt op og kampagnen overlevede og skabte brede smil. Dog ikke mellem produceren og kunden.

Pointen om at kvalitet koster, var god nok, bare leveret forkert. For det handler om at synliggøre kvaliteten. Man får hvad man betaler for, og når det handler om kommunikation, bliver der ofte sparet de forkerte steder.

Hvorfor bruge f.eks. 250.000 kr. på udvikling og produktion af en kampagne og så derefter bruge 8.000.000 kr. på at brede kampagnen ud i medierne?

Er der større chance for succes, hvis en forbruger ser noget middelmådigt og grimt mange gange fremfor at se noget flot og fantastisk få gange?

Nej, det er der ikke. Kommunikation er virksomhedens ansigt ud ad til og det handler om udstråle klasse. Og det gør man med kvalitet, som bekendt koster penge, men som også er en god investering.

Under krisen har budgetterne forståeligt nok været pressede og priserne på kommunikation små.

Sådan er en krise.

Men nu hvor reklamekronerne er begyndt at rulle og budgetterne langsomt bliver større, er det værd at overveje om det ikke er bedre at bede om at se Ferrarien? Efterspørge kvalitet. Stille krav om kvalitet og være klar til at betale for den. For det er kvalitet, forbrugeren vil se. Uanset om det handler om en tandbørste eller en Ferrari.

 

 

 

 

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info