Reklamebureauerne er selvfede. Annoncørerne inkompetente.

Af Falkenberg&Falkenberg 2

Hold kæft, det er fedt at dele tæsk ud. Det giver et kick og en følelse af at være en top dog. Og på de næste mange linjer vil jeg give nyrestød, blodtude og skaller til markedsføringsbranchen. Både til bureauer og annoncører.

Jeg får hjælp af A$AP Rocky…fuck being polite. Her kommer blodrusen 

De danske reklamebureauer befinder sig stadig i 90erne og laver talentløse folkekomedier, dårligt skrevet med nedslidte skuespillere, som fortæller ligegyldige produktfordele. Og hvis de ikke gør det, tænker de kun på at lave reklame, der kan vinde en løve i Cannes. De skider på annoncørerne og spilder deres millioner. Man ser kun seniorfolkene på første møde, og så snart kunden er i hus, går jagten ind på en ny forsvarsløs annoncør, der kan tjene penge til partnerne. Ansvaret leverer de videre til teenagere med ADHD, der snapchatter sig igennem dagen, uden nogen form for forståelse af strategi og forretning.

Annoncørernes marketingchefer har ikke et hak forståelse for kreativtetens betydning for kommunikationen. De tror kreativitet er et større logo. De kommer alle fra CBS og tror at forbrugeren bliver forelsket i alle deres produktfordele, og at man kan løse alt med en matrix. Det eneste marketingcheferne vil, er at få et bedre job og få råd til et dyrere jakkesæt og en større firmabil. De er komplet inkompetente reklamekøbere og bekymrer sig kun om flueben, de kan sætte ind i et Excel ark.

F…det var godt. Slam slam slam! En ordentlig røvfuld baseret på stupide fordomme, halve sandheder og generaliseringer løser alt.

Og nu er det, jeg bliver kedelig…sorry, men en røvfuld løser ingenting. Den skaber bare en endnu større skyttegrav imellem partnere, der burde være tætte som brødre.

Det er derfor en ny analyse, der fortæller at annoncørerne efterlyser større forretningsforståelse hos danske reklamebureauer og at annoncørerne synes bureauerne er selvfede, ikke er noget værd i min optik. Den gavner måske bureauet, der har lavet den, men ikke samarbejdet, for de involverede parter sætter sig ikke til bordet og siger: ”Uha…det er ikke godt. Det må vi hellere lige snakke om.”

Så det ender bare med at kommunikationen bliver ringere.

Markedsføring er en holdsport, der kun har et formål: Nemlig at skabe den bedst tænkelige kreative kommunikationsløsning, der sælger mest muligt. Og det gør man kun, hvis bureau og annoncør ser sig selv som ét hold.

Et hold med forskellige styrker og svagheder hver især. Et hold med en tæt dialog.

”Hej, annoncør….hvad med om du giver os en bedre forretningsforståelse for din virksomhed og jeres produkter? Så vi vil til gengæld lære jer alt om forbrugerindsigter, nye teknologiske løsninger og strategiske, kreative løsninger. Lad os sammen gøre det vi er bedst til.”

”High-five”

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer RSS

  1. Af Peter Nørgaard

    -

    Filmkunst – der ikke behøver være publikum fiaskoer – laves af teams & kernen i et filmteam, består af en manuskriptforfatter, en filmproducer & en filminstruktør. Ligesom salig Lou Reed sagde, et rockorkester består af en sanger, en guitarist & en trommeslager …

    Udskift ordene – i ovenstående tekst – “reklamebureauer” & “løve” med “filminstruktører” & “Oscars”, så er vi ved at være tæt på, at der ikke laves meget filmkunst i disse år …

    Sæt så ordet “publikum” ind i stedet for “annoncør” … nu ser du et fast frossent billede, af den manglende dialog mellem filmfolk & folk …

    Se, for eksempel, Politiken.dk/debat/Kroniken.: Fra den 14. december sidste år … En god, analytisk Kronik af tre unge filmnørder … Men dialogen med filmfolk fik kronikørerne – stort set – ikke …

    Svar
  2. Af Dan Christensen

    -

    Det er bare så rigtigt. Jeg sidder hver aften og krummer tæer over de “geniale” mennesker, der laver den ene dårlige reklame efter den anden – reklamemanden, der præsenterer kunden (hårvaskemiddel) for: vi tage en smuk kvinde med langt hår, farve det og sprayer det med Silikone og tagen den i slow motion – Jep den er bare hjemme eller kvinden, hvis liv er blevet lettere, fordi der ikke er snavs på tøjet mere.
    Den, der opfinder en dims til tv, der kunne vise pausefisk i reklametiden, vil blive rig. Jeg er førstekøber.

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info