Det tager kun 5 minutter at ødelægge et hæderkronet reklamekoncept

Af Falkenberg&Falkenberg 1

Selvom de fleste virksomheder drømmer om at være en betydningsfuld del af forbrugerens bevidsthed, er der ikke meget plads i hjernen hos det enkelte menneske. Og pladsen er blevet mindre med årene, nu hvor Facebook, Linkedin, Snapchat, Instagram, Moviestarplanet, Netflix, HBO og millioner af visuelt interessante og sjove på Youtube film æder vores tid og opmærksomhed. Så man kan kun håbe på lidt kbit/s i hukommelsen.

De fleste virksomheder forbindes efterhånden med så lidt at det ofte kun er en farve, en sætning eller nogle navne. ”Det er så meget kvinder ikke forstår”, ”Det er en ommer” ”Tuborg Squaaash”, ”Kaj og Bøje”, ”Harry og Bahnsen”, eller ”Polle fra Snave”. Nogen vil måske også huske at Telia brugte farven pink til en pris af flere hundrede millioner kroner. (Ja, måske husker du ikke lige den, men nu husker du, den var dyr).

Og så er der jo fakta, som i mange år fornøjede den gamle TV-verden med ”Det tager kun 5 min at handle i fakta, men vi vil så gerne ha’ du blir’ lidt længere”. Den reklamekampagne kostede også mange millioner, men fakta blev belønnet med en omsætningsstigning og flere hundrede nye butikker…helt uden at ændre på produktet. Kampagnen blev pillet af for nogle år siden, men sætningen hang fast som et ekko i hukommelsen.

Nu er der kommet mange nye spillere på detailhandelsbanen og fakta lider under den hårde konkurrence. Derfor blev det så fornyligt besluttet at genoplive og forny ”Det tager kun 5 minutter at handle i fakta”, for at vække forbrugerens kærlighed til detailhandelskæden til live.

Desværre blev det ikke med nogen hverken original, forbrugerindsigtsbaseret eller intelligent twist på det berømte slogan. Nej, fakta havde kun én ting på hjertet…de ville have flere af dine penge. ”Det tager kun 5 minutter at handle i fakta, men vi vil så gerne have at du køber lidt mere”.

Men den form for budskab går sgu ikke mere og slet ikke i 2014, hvor verden er eksploderet i Selfie-onani. Og således fik man på 5 minutter smadret en hæderkronet plads i forbrugerens hjerne. Det er skidt. Rigtig skidt.

For der er ingenting i det for forbrugeren.

I det mindste kunne fakta have prøvet med lidt sympati. Det tager kun 5 min at handle i fakta, men vi vil så gerne have at du forkæler din mormor med lidt god chokolade” eller ”Det tager kun 5 min at handle i fakta, men vi vil så gerne have at du stopper lidt lækker økologisk frugt i halsen på dine børn” eller ”Det tager kun 5 min at handle i fakta, men vi vil så gerne have at drikker lidt god rødvin med din søde kone” eller”Det tager kun 5 min at handle i fakta, men vi vil så gerne have at bruger lidt flere sparepærer for miljøets skyld”.

Men nej, de ville kun have dine penge. Og dem får de jo nok…ikke… med den kommunikation.

Det tager således kun 5 minutter at ødelægge et hæderkronet reklamekoncept. Så man skal nok tænke sig godt om inden man så direkte afslører sine hensigter.

1 kommentar RSS

  1. Af georgi mitchew

    -

    nonsense
    der er masser af plads i hjernen – faktisk dør vi alle med milliarder af ubrugte “hjernebits” i behold – og der er aldeles ikke blevet mindre plads med årene… der er kommet flere spillere og kanaler på banen… so what? Forbrugerne er blevet dygtigere til at skille fårene fra bukkene – samtidig er vi blevet dygtigere til at forstå forbrugerne.
    Vi, som bevidst har givet Fakta plads i hukommelsen har næppe gjort det fordi vi troede at Faktas ønske om at tilbringe mere tid sammen havde bund i kærlighed til os – vi belønnede deres kreative ærlighed: “for vi vil så gerne ha’ lidt flere af dine penge” – eller også belønnede vi dem fordi vi ikke forstod en dyt af budskabet.
    Havde Fakta begrundet det med et ønske om at jeg forkælede min mormor med lidt god chokolade havde de fået plads på en for dem særdeles uønsket hylde i min hukommelse… jeg ved s’gu’ godt at min mormor rager Fakta en papand…

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info