De unge gider ikke DR – gider de dit brand?

Af Falkenberg&Falkenberg 3

Det er ikke kun DR de unge ikke gider, men TV i det hele taget. TV er nemlig ikke hurtigt nok. De unge er vant til at man kan få ALT on-demand lige, når man gerne vil have det. Så kan man jo ikke rigtig vente på at der kommer nyheder 18.30 eller Arvingerne kl. 20 på søndag.

Der er nemlig SÅ mange andre tilbud lige ved hånden, som man kan få med det samme.

On-demand er det nye mantra. Hvis dit brand ikke kan fås on-demand, bliver det med stor sandsynlighed erstattet med et, der kan. Det har DR måttet sande og Netflix kunnet glæde sig over.

Og det gælder ikke kun TV – det gælder alt, hvad de foretager sig.

Alle butikker har åbent 24 timer i døgnet på nettet. Hvor man f.eks. tidligere glædede sig til at gå ned i pladebutikken og købe en plade, når butikken åbnede om mandagen, kan man nu downloade den i samme sekund behovet opstår. Man kan oven i købet vælge de tre gode sange og vælge de dårlige fra.

Det har stor betydning for dit brand. Det betyder nemlig at dit brand skal være tilgængeligt. Tilgængeligt på nettet, tilgængeligt i netbutikker og tilgængeligt på alle mulige måder. Og det betyder at du skal være mere fleksibel mht. produktudbuddet. Fleksibiliteten går helt tilbage til produktudviklingen. Hvis der er to valg, du kan tage – skal du tage det, der giver forbrugeren mest fleksibilitet. Både i produktudformningen og i tilgængeligheden.

Tag f.eks. et eksempel fra sportens verden. Design dine egne sko findes hos de fleste store sneakers-leverandører. Design dem selv, køb dem på nettet – alt sammen, lige når du vil og uden at forlade computeren.

Tag tøj, som boomer på nettet. Køb det online og send det tilbage, hvis det ikke passer. Mange ville mene at det var nemmere at gå i en butik og prøve det, men det ville ikke være ligeså meget on-demand. On-demand betyder at jeg får tilfredsstillet mit behov med det samme, ikke i butikkens åbningstid.

Kig på dine produkter og din distribution. Er de fleksible og tilgængelige eller kan de optimeres? Er der f.eks. abonnementsordninger med det samme indhold hver gang, som bliver leveret på en fast dag? Den går ikke i fremtiden. On-demand betyder ingen faste rammer, men den vare jeg vil have, lige når jeg vil have den. Aarstidernes kasser er et godt eksempel, der hører den gamle verden til. Der vil blive stillet krav omkring fleksible leveringdage og indhold i kasserne, i takt med at net-supermarkederne buldrer der ud af og hugger deres markedsandele.

Så længe der er konkurrenter der er mere on-demand end dit brand, er der plads til forbedring.  Det er DR og mange andre virksomheder ved at få øjnene op for.

 

 

 

 

 

3 kommentarer RSS

  1. Af Thomas Østergaard

    -

    Det er sgu’ typisk marketingsfolk at betragte DR som et brand, i stedet for en service som man ikke kan fravælge og som sælges alt for dyrt i forhold til hvad konkurrenterne kan tilbyde.

    Jeg tror jeg bliver licensnægter, hvis DR futter en masse penge af på marketingshalløj i stedet for at tage kritikken alvorligt.

    Svar
  2. Af P Christensen

    -

    Brand ?
    Er der ild i noget ?

    Svar
  3. Af Lars Hedegaard Pedersen

    -

    Helt enig i, at on-demand er helt centralt – dog mener jeg, at man overser “hybrider”. Jeg vil i den forbindelse fremhæve HuffPost og Vice, som begge har demonstreret en unik evne til at udvikle nye formater – og sidstnævnte har desuden vist en særlig evne til at ramme netop de unge (og få den position, som MTV sad på i 80′erne og 90′erne).

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info