Spørg altid efter de idéer, du ikke ser

Af Falkenberg&Falkenberg 0

Jeg sidder i en sofa overfor en sofa på et reklamebureau. Sofaen er blød. Meget blød. Jeg er sunket helt ned i den, og hælene på mine hvide Adidas Superstar 2 skraber hen af gulvet i retning mod et andet par Adidas Superstar 2, der glider imod mig i samme langsomme bevægelse. Vores skosåler mødes og jeg kigger op. Jeg kigger lige ind i øjnene på en anden kreativs funklende pupiller. I et eksplosivt sekund farer vi begge op og skriger hinanden ind i hovedet : ”Der er den!!! Der er den fandme! ”

Idéen vi har kæmpet for at få i fire uger. Den er endelig kommet ud igennem den tykke tåge af angst og frustration. Vi kaster os tilbage i sofaen og mærker følelsen af lettelse.

Jeg farer op og skriver idéen på en tavle:

”5 kvinder dukker op i kirken til et kirkebryllup i den samme kjole. De kigger på hinanden og pludselig dukker djævlen op i guds hus. Kvinderne går i krig med hinanden med peberspray, pistoler, knive, børster og hårspray. Til sidst er der kun en kvinde tilbage. De andre er døde. Hun sidder forrevet og smiler for sig selv. Det er kun hende, der har kjolen på nu. Det bliver alligevel et godt bryllup siger hendes blik. Instruktør: Quentin Tarantino. Kunde H&M for deres nye kollektion med en flot, rød kjole med sorte polka prikker”

Vi elsker idéen. Den er fantastisk. Vi gentager den for hinanden igen og igen. Idéen er stærk. Idéen lever.

Så mister vores øjne deres glans. For om lidt er idéen måske død.

Om lidt går døren nemlig op og virkeligheden kommer ind og stirrer ondt med kolde rationelle øjne på den.

Virkeligheden kan være en kreativ direktør, en konsulent, en analyse, en brief, en fokusgruppe, en planner eller en bureaudirektør.

Nogen gange dør den. Andre gange overlever den. Idéen.

Nogen gange bliver den præsenteret. Andre gange bliver den ikke præsenteret. Idéen.

Men den fortjener at blive præsenteret. Idéen.

For idéen kan vise sig at være rigtig mange penge værd.

Så derfor er det altid godt som kunde at spørge efter de idéer, du ikke ser. For det kan være at den rigtige er imellem de idéer, der ligger sammenkrøllet på et bord imellem 2 sofaer og to par Adidas sko.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info